Projektowanie ogrodów

Rozwój sztuki ogrodowej

p1Sztuka projektowania ogrodów rozwijała się już w najstarszych cywilizacjach. Umiejętność kształtowania przestrzeni i kontrolowania przyrody była wyznacznikiem władzy i mocy sprawczej. Władcy Babilonu, Mezopotamii, Persji, Egiptu i wielu innych potężnych cywilizacji angażowali olbrzymie środki do budowy wspaniałych, reprezentacyjnych obszarów zieleni. Zastosowana w nich technologia do dziś wzbudza podziw.

p24W Chinach dziedzina ta rozwijała się wraz z filozofią i religią. Bliskie przyrodzie dzięki taoizmowi, dążące do harmonii dzięki feng shui i buddyzmowi wpłynęło na sztukę całego Dalekiego Wschodu. W Europie rozwój następował z terenów użytkowych i klasztornych aż do olbrzymich i wystawnych pałacowych ogrodów ozdobnych baroku i renesansu. Ostatecznie w XVII wieku, pod wpływem rozwoju nauki i zgłębiania chińskiej sztuki, rozwinął się nurt naturalistyczny. Sztuka zorientowana na odtwarzanie piękna przyrody stała się podstawą współczesnego ogrodnictwa. Dzięki introdukcji roślin z Chin i Japonii, oraz rozwojowi nauk przyrodniczych, możliwości budowania różnorodnych kompozycji znacznie się poszerzyły. Pojawiły się arboreta, kompozycje wystawowe i parki.

Projektowanie dziś

p3Obecnie sztuka ta zachwyca bogactwem form, stylów i nurtów. Nastąpił powrót charakterystycznej dla baroku geometrii, korzystania z różnorodności form naturalistycznych oraz zachwytu nad wyjątkowością ogrodów japońskich. Podobnie jak w przypadku innych dziedzin sztuki, architektura krajobrazu jest wyrazem wolności myśli oraz kreatywności, twórczości i wielowymiarowości. Sztuka aranżacji terenów zielonych to już nie tylko domena arystokracji. Stała się teraz dobrem powszechnym, a rozwijający się rynek oraz technologie pozwoliły poszerzyć możliwości kształtowania przestrzeni. Systemy oświetleniowe, technologie wodne i gruntowe – za pomocą tych narzędzi możemy spełniać artystyczne wizje.

Jak projektujemy

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERASwojej pracy oddajemy się z pasją oraz zaangażowaniem. Opieramy się na zdobytej wiedzy popartej doświadczeniem. Zapoznajemy się z potrzebami Klientów i dokładamy starań, aby rezultaty naszej pracy były za każdym razem indywidualne i wyjątkowe. Projektowanie ogrodów ozdobnych w naszym wykonaniu to praca twórcza, tworzona wieloetapowo. Pierwszym etapem jest poznanie wizji i osobowości Klienta. Staramy się pomóc mu w sprecyzowaniu jego upodobań oraz oczekiwań.

Spotkanie z Klientem przeprowadzamy zazwyczaj na miejscu planowanej budowy. Dokonujemy tam oceny możliwości technicznych, otoczenia, ukształtowania terenu i w ten sposób gromadzimy potrzebne informacje. To tu powstają nasze pierwsze pomysły. Podstawą naszej pracy jest zazwyczaj podkład geodezyjny. Zawsze jednak dokładnie sprawdzamy i domierzamy obiekt, aby uniknąć ewentualnych błędów w realizacji planu ogrodu.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Projektowanie rozpoczyna się od pracy typowo twórczej, gdzie prym wiedzie kreatywność i wyobraźnia. Jest to swego rodzaju zabawa kształtem i geometrią w zaplanowanym wcześniej schemacie funkcjonalno-przestrzennym. Rysowanie kompozycji przypomina szkic obrazu, obejmujący ocenę subtelnych nawet odległości, uwypuklenia, nawiązania, powtórzenia, rozwinięcia widokowe. Wraz z nadawaniem większej szczegółowości koncepcja poddawana jest ocenie możliwości technicznej, pojawiają się pomysły na konkretne rozwiązania. Określane są formy roślin, typy architektury ogrodowej, materiały i urządzenia. Na koniec koncepcja poddawana jest krytyce i świeżemu spojrzeniu.

Wykonujemy dwie koncepcje, które rozrysowywane są w kolorze i skali, w formie rzutu z góry. Do każdej koncepcji dołączone są rozwinięcia projektowe. Zazwyczaj są to widoki, ale zgodnie z życzeniem Klienta mogą znaleźć się tam także przekroje i aksonometrie. Każda koncepcja wykonana jest w innym stylu i różni się poszczególnymi elementami kompozycji. Szata roślinna planowana jest ogólnie, bez konkretnego doboru gatunkowego, który to znajdzie się w projekcie wykonawczym. Z otrzymanych pomysłów Klient wybiera jeden, który zostanie rozwinięty o projekt wykonawczy. Ocena obu koncepcji umożliwia Klientowi wybranie optymalnej dla siebie wizji ogrodu stylowego oraz ostateczne wprowadzenie poprawek. Poszczególne elementy koncepcji można zmodyfikować lub usunąć pod warunkiem, że nie zaburzają harmonii kompozycji.

p7p6Po uzgodnieniu projektu koncepcyjnego rozpoczyna się praca nad wykonawczym. Zakres prac zależny jest od woli Klienta. Optymalny model zawiera plany szczegółowe: plan wysokościowy, architektura ogrodowa i nawierzchnie, szata roślinna, oświetlenie terenu, instalacja nawadniająca oraz rozplanowanie poszczególnych elementów małej architektury. Poza częścią graficzną zawarty zostaje także opis.

Plan wysokościowy wykonywany jest w przypadku budowy na terenie o zróżnicowanej wysokości. Umożliwia precyzyjne i przemyślane wykonanie dużych prac ziemnych, takich jak budowa skarp, tarasów i pagórków. Umożliwia także określenie spadków terenu, co ułatwia planowanie odwodnienia. Przy mniejszych różnicach wysokości, dane dotyczące prac ziemnych zamieszczane są w planie architektury ogrodowej.KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Plan architektury ogrodowej najczęściej powiązany jest z nawierzchniami i oświetleniem. Określa dokładne umiejscowienie i wielkość elementów architektonicznych. Na planie wyznaczone są granice i rodzaje danej nawierzchni, takich jak trawniki, ściółki i nawierzchnie utwardzone: kamień, beton. Plan ten jest podstawą do prac budowlanych.

Plan szaty roślinnej zawiera dokładne rozmieszczenie poszczególnych roślin. Typ rośliny oznaczony jest odpowiednią ikoną, a gatunek i odmiana oznaczone przyporządkowanym numerem. Zestawienie gatunków znajduje się w opisie projektu.

Plan instalacji nawadniającej zawiera dokładnie umiejscowienie zraszaczy, ich zasięgi i typy. Określa rodzaj rur zasilających i sposób ich ułożenia. Dzięki temu można zoptymalizować koszty materiałowe, oraz ustrzec się trwałych błędów wykonawczych.

ProjKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAekty poszczególnych elementów architektury ogrodowej stanowią wytyczne dla wykonawców. Są to najczęściej zbiorniki wodne, kaskady, murki, oraz oryginalne elementy drewniane i kamienne. Część elementów stanowią gotowe konstrukcje, do których nie wykonuje się planów.KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAKONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAW opisie zawarte są opisy poszczególnych elementów kompozycji oraz zestawienia materiałowe. Stanowi ważne wsparcie dla Klienta i wykonawców, gdyż ułatwia dokładne określenie pierwotnej wizji. Zestawienia materiałów ułatwiają także planowanie działań i wyliczanie kosztów.

W opisie znajdują się zalecenia względem sadzenia i pielęgnacji roślin, utrzymywania czystości w zbiornikach wodnych i wykorzystywania zalecanych urządzeń. Kosztorys wykonywany jest oddzielnie.

Ostateczny dokument Klient otrzymuje w formie książkowej, zawierającej część pisemną i graficzną. Nie jest to jednak forma obowiązkowa i zgodnie z życzeniem można wykonać dodatkowe wydruki lub plany w formie plików komputerowych. Dla klientów pragnących wyeksponować walory wizualne koncepcji, możemy przygotować specjalną wersję projektu.


p14

p16

TOP